måndag 8 december 2008

Julpyssel

Igår fick jag den till synes goda idén att baka julgodis med Nathalie och Edwin.


Förs ut var de traditionella marsipanfigurerna, lungt tänkte jag, vad kan gå fel? Allt visade sig efter en stund. Det började redan med att inte alla fick exakt lika stora bitar av alla färger, tillsist när alla var nöjda då tappade naturligtvis Edwin sin gula bit på golvet, inte roligt att vara 3 år och inte ha nån gul bit skall jag säga er. Till sist fick vi ialla fall gjort några figurer.

Helt slut efter detta trodde jag i min enfald att de var nöjda, men icke. Så fort marsipanen låg i burken började de tjata om nästa godissort. Jag letade fram ett recept på snabb chokladkola som inte skulle gå att misslyckas med (absolut nåt för mig). Bara i med allt i en kastrull och koka i exakt 7 minuter. Att passa tiden var lättare sagt än gjort, men efter 8-9 min hälldes kolan upp, tro det eller ej men den blev perfekt. Nu var det bara disken kvar, och då må ni tro att de små "änglarna" var spårlöst borta och lika bra var väl det.....




Jag gjorde även en presentpåse att lägga godiset i när jag skall gå på kalas, samt ett ljus stämplat med mini julhänglarna.



Kramar Malin "mummlan"

Inga kommentarer: